Türkiye Kahve Pazarı 2020 ve Franchise Veren Cafeler’in Etkisi

Dünyada çeşitli şekillerde ve tatlarda kahve çekirdekleri olmasına rağmen Robusta ve Arabica olarak adlandırılan iki küresel ticari kahve çekirdeği bulunmaktadır. Dünyada üçüncü bir tür olan Liberica kahvesi de yetiştirilir, ancak içeceklerde çok az kullanılır.

frachise-veren-cafeler-4Robusta kahve çekirdeğinin dünyada tüketimi yüzde 30 civarındadır. Franchise veren cafeler, yüksek orada Arabica kahve çekirdeğini kullanır. Bu oran yaklaşık yüzde 70 civarındadır. Bu iki kahve çekirdeği arasındaki farklılıklara değinecek olursak Robusta kahve çekirdeğinin üretimi, Arabica kahve çekirdeğinin üretimine göre daha kolaydır. Aynı zamanda Robusta kahve çekirdeğinin tadı daha serttir ve daha fazla kafein içermektedir. Bu sebeple Robusta kahve çekirdekleri, karışım (blended) kahvelerde kullanılır. Sert iklim koşullarına dayana bildiğinden yetiştirilmesi daha kolay olmaktadır. Bu sebeple Robusta, Arabica’ya göre daha ucuzdur.

Ülkemizde de bu emtianın ekonomisi ve pazarı gelişmektedir. Kişi başına düşen tüketimi 1 kilogram seviyesine ulaşmıştır. Türkiye’nin sahip olduğu genç nüfus da düşünüldüğünde kahve tüketiminin daha da yaygınlaşacağı öngörülebilir. Bunu anlamak için, herhangi bir şehirde tur atmak yeterlidir. Merkezlerde hemen hemen her köşede bulunan ve çoğu franchise veren cafeler tarafından açılan dükkanlar görmek mümkündür. Dünya da ticari hacmi 100 milyar dolar seviyesinde olan kahvenin Türkiye’de şuan da 1 milyar dolar düzeyinde bir piyasaya sahiptir.

Türkiye’deki Kahve Tüketimindeki Artış ? Franchise Veren Cafeler Neden Artıyor ?

Türkiye’de son 5 yılda yüzde 13,2 artış gösteren kahve tüketimi, 93,9 bin tona ulaştı. 2018 yılı itibariyle Türkiye’de ilk defa kahve tüketimi kişi başı yıllık 1 kilogramı aşarak 1,1 kilograma ulaştı. Gittikçe gelişen kahve kültürü, kahve pazarının hızla büyümesine neden oluyor, bu durumda yatırımcıların ibresini franchise veren cafelere çeviriyor.

Kahveyi ithal eden ülkelerin kahve tüketimi verilerine göre, Türkiye’de kahve tüketimi 2013 yılından bu yana yüzde 10,4 artış göstermiştir. Franchise veren cafelerin, hızlı şube açması da tüketicinin kahve ile buluşmasını kolaylaştırmıştır. En yüksek kahve tüketim miktarı artışını, Türkiye’den sonra sırasıyla; Güney Kore, Rusya, Avustralya takip etmektedir.

Türkiye’de kahve tüketiminde artan ilginin başlıca diğer sebepleri;

* Son beş yılda kahve ithalatının ciddi artış göstermesi,

* Genç nüfusun farklı kahve türlerini keşfetmeye olan ilgisi,

* Yeni açılan butik kahve dükkânlarının sayısında artış ile franchise veren cafelerin şube sayısının artış göstermesi gösterilebilir.

Türkiye’de hala yılda yüzde 70 oranında büyüme gösteren ve henüz gelişim sürecinin başında olduğunu söylemek mümkün.  İngiltere’de 2017 sonu itibariyle 24 binin üzerinde kahve mağazası bulunuyor. Nüfusu daha düşük olmasına rağmen bu sayı Türkiye’nin 15 katına tekabül ediyor.

Türkiye’deki Değişen Kahve Tüketim Alışkanlıkları

Günümüzde kahvenin bir sanata dönüştüğü açıkça görülmektedir. Franchise veren cafelerin misafirlerinin ağırlıklı olarak 18-50 yaş grubundaki bireylerden oluştuğu için hedef kitle olarak bu yaş grubu dikkate alınarak, bir araştırma gerçekleşmiştir. Araştırmanın örnekleminde 18-50 yaş arası bireylerin tercih edilmesinin sebebi, belirlenen profilin değişen gelişmelere daha kolay adapte olabilmesi ve yenilikleri yakından takip etmesidir.

Değişen kahve tüketim alışkanlıklarını ve tüketicilerin kahve tercihlerini etkileyen faktörleri ortaya çıkarmak için gerçekleştirilen çalışmada tüketicilerin franhcise veren cafe ( marka kahve ) algısının daha yüksek olduğu ve bu kahvelerin yoğunlukta tüketildiği belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların kahve tercihini belirleyen faktörler; kahvenin sunumu ve tadı, fiyatının uygunluğu, servis hızı ile kalitesi olduğu belirlenmiştir.

Kadınların, gençlerin ve yüksek eğitim gruplarının yeni çıkan içecek ürünlerine karşı deneme eğiliminin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Katılımcılara yöneltilen “Kahvenizde şeker kullanır mısınız?” sorusuna verilen cevaplarda katılımcıların yüzde 23’ü şeker kullandığını belirtirken, yüzde 56’sı şeker kullanmadığını belirtmiştir. Katılımcıların yarısından fazlasının kahve içerken şeker kullanmadığı tespit edilmiştir.

Katılımcıların yüzde 36’sı kahvesinde süt kullanmayı tercih ederken, yüzde 31’i süt kullanmayı tercih etmediğini ve yüzde 34’ü ara sıra kullanmayı tercih ettiğini belirtmiştir.

“Kahvenizi nerede tüketmeyi seversiniz?” sorusuna verilen yanıtlar sırasıyla yüzde 50 kahve dükkânında, yüzde 26 evde, yüzde 13 işyerinde ve yüzde 11 diğer olarak belirtilmiştir.

Kahvenizi hangi bardakta tüketirsiniz? Sorusuna ise; katılımcıların yüzde 84’ü kahveyi fincanda, yüzde 16’sı karton bardakta tüketmeyi tercih ettiğini ifade etmiştir.

franchise-veren-cafeler-3Franchise Veren Cafeler İçin Potansiyel Müşteri Kimdir? Türkiye’de Hangi Kahveler Tüketilir?

Türkiye’de her 100 kişiden 95’i kahveyi seviyor. Türk kahvesinde kullanılan yeşil kahvenin % 99 u Brezilya’dan gelmektedir.  Türk kahvesi en çok Ege’de tüketiliyor. Uluslararası Kahve Organizasyonu’nun istatistiklerine göre Türkiye’de kahve tüketimi yılda, ortalama yüzde 15.6 oranında artış gösteriyor. Türkiye’de 2012-2013 döneminde kişi başına 595 gram olan kahve tüketimi, 2018’de 1.1 kg ’ye ulaştı. 2010 öncesi geleneksel Türk Kahvesi tüketimi yaygınken, sonrasında, franchise veren cafeler yaygınlaşmaya başladı.

Franchise veren cafelerin yaygınlaşması ile Türk Kahvesi dışında yeni demleme yöntemleri uygulanmaya başladı. Türk halkıda bu demleme şekillerini kullanmaya başladılar. Kahve içenlerin %77’si Türk kahvesini severken bunu, hazır kahve, filtre kahve, Essperso, Latte ve Cappuccino takip ediyor. Tabi konumuz kahve ile sınırlı iken böyle. Genel tüketim alışkanlıklarında, çay zirveyi güçlü bir şekilde koruyor.

Türkiye’de kahve tüketimine dair bir kaç kısa not;

Filtre kahve tüketimi artıyor,

Türkiye’de her 100 kişiden 78’i kahve içiyor,

Ciddi bir kesim kahve içmeyi ev dışında sosyal bir aktivite görüyor,

Daha çok sütlü karışımlar tercih ediliyor,

Gerçek tiryakiler ise espresso, filtre kahve ve americano içiyorlar,

Yaygın olarak tüketilen Türk kahvesinin yanında son zamanlarda filtre kahve tüketiminin artış gösteriyor,

Filtre kahvenin kolay hazırlanabilmesi, taşınabilmesi, çeşitli aromalarla farklı çeşitlerinin oluşturulabilmesi tercih nedeni.

london-cafe-form-yazi

Bu yazıya oy verin :
[Toplam: 2 Ortalama: 5]